Nuci si seminte, ajutor in excluderea lactatelor

imaginea utilizatorului andreea
Lapte vegetal, lapte de caju, nuci, alune

Cei care consuma lactate zi de zi, probabil chiar de mai multe ori pe zi, considera excluderea lactatelor o nebunie, daca doar incerci sa te apropii de subiect se uita la tine intr-o parte, zambesc in coltul gurii si zic imbufnat "mda, cum sa scot TOATE lactatele, adica si branza si untul, TOT? Noo, n-am cum! Si ce sa mananc?". Printre ei am fost si eu, mancam dimineata paine prajita cu unt si branza plus lapte sau iaurt, la amiaza paste cu smantana sau branza, seara sigur era ceva care sa includa si ceva branza sau eventual un pahar de lapte la culcare. Daaaar vesnic aveam lipsa de calciu!
Si stiti ce? Acum nu mai am lipsa de calciu. Am avut ceva lipsa de calciu in sarcina dupa perioada de rau crunt din prima parte, lipsa de calciu pe care am rezolvat-o rapid cu o cura de susan.
Cand am fost insarcinata cu primul copil mancam multe fructe, inghetata si iaurt cu fructe si cereale. Astea sunt si preferatele lui acum. Insa cand am inceput diversificarea am descoperit intoleranta la lactoza.
Atentie, intoleranta la lactoza si alergia la proteina laptelui de vaca sunt doua lucruri diferite! Intoleranta este o incapacitate a organismului de a digera lactoza (care este zaharul ce face laptele dulce). Pentru digestia lactozei organismul are nevoie de o enzima - lactaza, pe care fiecare organism o produce: mult, putin sau deloc. Semnele intolerantei la lactoza pot fi: balonare, flatulenta, multe gaze intestinale (burtica zgomotoasa), dureri abdominale, scaune diareice explozive, varsaturi, ele pot sa apara toate sau doar o parte, in functie de gradul de intoleranta. De cele mai multe ori semnele sunt intarziate, adica pot sa apara dupa cateva ore pana la cateva zile.
Iar alergia/intoleranta la proteina laptelui de vaca pune in alerta sistemul imunitar, cu reactii cutanate, respiratorii, digestive, vezi detalii aici.
Noi am descoperit intoleranta dupa cateva saptamani in care am oferit copilului tot felul de produse lactate si starea lui se tot inrautatea de la o zi la alta pana au aparut varsaturi abundente si stare generala proasta.
Dar haideti sa va spun cateva solutii simple la care noi am apelat pentru a face trecerea mai usoara, pentru a avea un aport de calciu si grasimi bune, dar si pentru a putea oferi copilului la gradinita acelasi meniu cu a celorlalti copii.

Lapte vegetal:

  • Lapte vegetal de migdale/nuci romanesti/susan/caju: 1/2 cana nuci (seminte) la 1 l apa, se inmoaie nucile (semintele) peste noapte iar a doua zi se dau la blander cu apa cat sa le acopere, completam restul de apa si strecuram
  • Lapte din fulgi de cocos: 2/3 cana fulgi cocos la 1 l apa calda
  • Lapte de hrisca cruda: 1/2 cana hrisca inmuiata peste noapte si fiarta in 1 cana de apa pana absoarbe apa, dam la blander, completam cu 1 l apa si strecuram
  • Lapte din fulgi de ovaz: 1/2 cana fulgi de ovaz inmuiti peste noapte, dam la blander, completam 1 l apa si strecuram

Noi am facut multe variatii: migdale si nuci romanesti, migdale si susan, nuci si susan, caju si ovaz/hrisca, cocos si ovaz sau hrisca.

Sos / maioneza vegetala / smantana vegetala / iaurt vegetal:

  • Crema simpla de caju (baza): 100 gr caju inmuiat peste noapte, clatit, dat la blander cu apa cat sa il acopere si un praf de sare, iese consistenta unei smantani grase
  • Mustar: gasiti reteta aici
  • Maioneza vegetala: la crema de caju se adauga in blander 2-3 lg ulei presat la rece, 1 lingurita zeama lamaie, 1/2 lingurita turmeric, optional 1 lgt mustar (de mai sus)/ putin piper
  • Smantana vegetala: la crema de caju se adauga 1-2 linguri zeama de lamaie, mai puneti apa daca o vreti mai subtire
  • Iaurt vegetal fara fermentare: la crema de caju se adauga zeama de la 1/2 lamaie (sau dupa gust), indulcitor la alegere

Pasta tartinabila vegetala:

  • Pulpa de la prepararea laptelui de nuci/migdale/caju sau nucile inmuiate si date la blander le procesam in robotul cu lama in S
  • Crema cu verdeturi: la pulpa de nuci se amesteca 1 lg ulei presat la rece, verdeturi tocate la alegere (patrunjel, marar, busuioc, etc.), sare neiodata, cativa stropi zeama de lamaie
  • Crema de ciocolata: pulpa alunelor de padure se pregateste ca aici

Mai jos va las pasii pregatirii unui mic dejun sanatos din iaurt de caju, cereale si fructe.

Tags: 

Category: 

Varsta: 

Reteta: 

Iaurt vegetal cu fructe si cereale (fara fermentare)

Ingrediente (pentru o portie):

  • 50 gr caju
  • zeama de la o jumatate de lamaie
  • un praf de sare neiodata
  • miere/ sirop de agave/ curmale dupa gust

Modalitate de preparare:

Nucile de caju se pun la inmuita de seara. Dimineata se clatesc si se dau la blander (cu apa cat sa le acopere) pana se transforma intr-o crema fina, se adauga apoi zeama de lamaie, praful de sare si mierea dupa gust, eu am pus o jumatate de lingurita cat sa ii dea o tenta dulceaga.
Se pune iaurtul vegetal intr-un recipient si se adauga in functie de preferinte: fulgi de cereale, fulgi de cocos, seminte macinate, fructe uscate, fructe proaspete, etc.
In prezentare am folosit: fulgi de ovaz fini, seminte de dovleac macinate, zmeura congelata, cocaze negre congelate, chipsuri de cocos si cateva picaturi sirop de artar.

Adaugă comentariu nou